vrijdag 3 februari 2017

Schoolbezoek Halcyon (HLIS) dag 3

Op donderdag, de derde dag van ITEM alweer, was het tijd voor een schoolbezoek. Ebru en ik hadden onszelf onafhankelijk van elkaar opgegeven voor een school, maar het bleek dat we allebei voor de Halcyon London International School gevallen waren! Deze - particuliere - school (vergelijkbaar met een middelbare school) voor 11-18-jarigen werkt volledig online op macbooks, laptops, iPads en tablets. Er wordt geen gebruik gemaakt van fysieke boeken, maar enkel van e-books en andere online materialen.

De school was niet zo ver weg, we hoefden maar een klein stukje met de metro naar de school die aan de andere kant van het Hyde Park / Kensington Gardens lag waar ons hotel ook aan grenst. Daar aangekomen werden we ontvangen door Jon Neale, de leider op het gebied van digitaal leren. Het Halcyon deelt zijn gebouw met een Joodse Synagoge en dat was te zien aan de ruimte waar wij heen werden geleid. Dat was namelijk de oude bibliotheek die vol stond met Joodse literatuur.



Ontvangst in de oude Joodse bibliotheek

Jon Neale gaf ons eerst een presentatie met zijn visie op onderwijs en hoe hij dit in de praktijk heeft gebracht op het Halcyon. Grappig genoeg vertelde hij dat hij een hekel heeft aan gadgets, maar gelukkig verder wel een groot voorstander is van ICT gebruik in het onderwijs. De school geeft de kinderen vrije keuze in welk operating system de kinderen willen gebruiken (Windows, Mac, Linux), want alles wat ze gebruiken is cloud-based en kan dus op ieder apparaat gebruikt worden. Ze leren ook aan alle docenten om goed om te gaan met computers, zodat zij op hun beurt weer de kinderen kunnen helpen. Een mooie quote die Jon met ons deelde was: 

"Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of great teachers is transformational." 
(@George Couros).  

Presentatie Jon Neale

Hierna werden we rondgeleid door het gebouw. Wat mij opviel was de informele sfeer tussen docenten en studenten. Iedereen die we tegenkwamen op de trap en in de gangen groeten ons vriendelijk met een hoi en hallo en ook naar Jon toe waren ze heel joviaal (en andersom ook). Een tweede punt wat opviel was de tegenstelling tot het fysieke gebouw wat best oud en simpel overkwam en daartegenover het hypermoderne onderwijs. We zijn met de groep een aantal klaslokalen binnengelopen waar op dat moment lessen bezig waren. Alle leerlingen werkten inderdaad op een (of zelfs twee) computers tegelijk en de docent zat veelal voor een groot scherm of bij een van de leerlingen om iets uit te leggen.

Na deze rondleiding liepen we weer terug naar de oude bibliotheek om naar wat presentaties van de leerlingen te luisteren. Een meisje showde ons hoe ze Google gebruikte voor het onderwijs met onder andere Google Forms en Google Docs. Twee andere leerlingen lieten ons hun digitale nieuwsbrief zien die zij met zijn tweeën opgericht hadden en wekelijks bijwerken met het laatste nieuws over de school vanuit de leerlingen.

Deze leuke en leerzame ochtend sloten we vervolgens af met een groepsfoto van ons allemaal (zie de Tweet hieronder) en vervolgens gingen wij weer de metro in: op naar de BETT! :)

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed verslag. Wat mij opviel was dat de school ICT niet zag als leerdoel maar als middel om je doel te bereiken

    BeantwoordenVerwijderen