De pyramide van Maslow heeft aan de basis wi-fi en battery life gekregen als nieuwe primaire levensbehoeften. Uit onderzoek is gebleken dat de pyramide van Maslow niet klopt evenals een tabel waarin staat van welke vorm van leren je het meeste zou onthouden. Een hele reeks voorbeelden wordt aangehaald en komisch bekritiseerd, waaronder de term 'digital natives' die eerder werd geïntroduceerd door Mark Prensky. Ook het succesverhaal van Sugata Mitra, over kinderen die kennismaken met een computer die is ingebouwd in een muur, wordt sterk in twijfel getrokken, omdat onderzoekers nadien geen bewijzen hebben kunnen vinden dat het heeft plaats gevonden en dat de positieve resultaten waar zijn. Vervolgens worden een aantal fundamentele vragen gesteld die aanleiding moeten geven tot nadenken over de authentieke leeromgeving, progressief onderwijs en de rol van de docent. Een werkvorm hierbij ontbreekt, waardoor deze vragen vluchtig blijven. Na een experiment over visie waarbij twee personen uit het publiek worden betrokken, wordt een sprong gemaakt naar internet en leren binnen de context van een netwerk. Vervolgens worden Moocs aangehaald en de vraag wat leren eigenlijk is. Hieruit volgen een aantal open deuren en een bruggetje naar een test over het werkgeheugen. Daarna wordt de theorie over de verschillende leerstijlen volgens Gardner onderuit gehaald met een semi-wetenschappelijke groepstest. Hij stelt dat je de verschillende kanalen waarop informatie binnenkomt niet overbelast mag raken, dus dat je de drie kanalen beeld, geluid en tekst niet tezamen mag aanbieden. Twee kanalen leveren volgens onderzoek schijnbaar een hogere efficiëntie op. Het gaat nog over sociaal-constructivisme, gesitueerd leren en collaboratief leren, die handvatten moeten opleveren voor het publiek. Het vormt een geanimeerde lezing, die door een enorme hoeveelheid voorbeelden aan het denken zet, maar de luisteraar ook met een handvol doorbroken mythes, bekende onderwijsconcepten en een onsamenhangende conclusie over leren achterlaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten