Vrijdagochtend bezochten we met een grote groep deelnemers Bowes Primary School in Londen. Deze 'Apple-school' is een basisschool die gebruik maakt van, jawel, Apple producten. Maar het meest in het oog springend is hoe zij hun curriculum vormgeven. Ze gebruiken een benadering die 'The Learning Journey' heet.
The Learning Journey
Wij hebben een vergelijkbaar Nederlands overzicht hier staan: http://tule.slo.nl/index.html Dit is niet per jaar gesorteerd dus dat zou je nog moeten doen om hier met een docententeam aan te werken, maar de mogelijkheden zijn er wel.
ICT gebruik
Leren gaat over creëren. De ict producten die in deze school voorhanden zijn, zijn beschikbaar op het moment dat je ze nodig hebt. Vanaf Year 5 krijgen kinderen een eigen ipad mini waar ze volledig verantwoordelijk voor zijn. Of ze thuis laten, gebruiken, opladen; allemaal je eigen verantwoordelijkheid. Op de vraag of dat niet stuk gaat: nee. In de tijd dat ze dit doen (al aantal jaar) zijn er twee stuk gegaan en een daarvan was omdat een peuter ermee aan de haal was gegaan. Dit voelt als een logische manier van inzetten van ict; ik doe ook niet alles via de laptop, of de ipad of de telefoon. Je pakt net wat het handigste is op dat moment. Dat doet de school hier ook.
Bij het creeeren en ict gebruik zag ik de volgende dingen gebeuren:
Meestal werken de leerlingen met carrousels/groepswerk. Soms is er een centrale les. Alle onderdelen van taal en rekenen worden zoveel mogelijk aan de thema's gekoppeld. Als het kan, koppelen ze ook gym (PE) en levensbeschouwing (religious education) aan de thema's. De adjunct directeur die ons de rondleiding gaf, zei ook dat het niet altijd mogelijk is om alles te koppelen. Maar ik kan me best voorstellen als je thema is 'chinese dragons' dat je gaat kijken naar boeddhisme.
De leerlingen worden gevolgd in hun leerdossier door de docent en assistenten. Zij hebben een iPhone mee waarmee ze een foto maken van het kind, deze taggen en er kort iets bij typen. Dit wordt door het programma dat zij gebruiken automatisch in het persoonlijke dossier geplaatst. Volgens mij kunnen de ouders ook bij dit dossier.
Wat betekent dit voor het werk van een docent (en voor een lerarenopleiding)?
Deze manier van werken vraagt veel voorbereiding van docenten. Hier op school gaat dit in teams (een docent en een paar assistenten). Het vraagt veel creativiteit en een gedegen kennis/duidelijk beeld van de periodedoelen. Deze doelen zijn zowel de doelen die het nationaal curriculum stelt als de doelen die de school stelt over creeren en ondernemen.
Ik denk dat voor onze lerarenopleiding dit inhoudt dat we moeten kijken naar:
- creativiteit
- ontwerpvaardigheden
- werken in Docent Ontwikkel Teams (DOTs).
Dat laatste is ook op het MBO steeds meer de bedoeling; samenwerken in teams van docenten met allerlei achtergronden en expertises. Ook in het VMBO worden de lessen niet door een persoon op zijn/haar eiland meer gegeven. Wat dat betreft sluit die ontwikkeling wel aan bij het Nederlandse werkveld.
Dit was mijn laatste blogstukje over de reis van 2015. Voor vragen en opmerkingen; laat vooral een bericht achter :)
The Learning Journey
Elke half term (6x per jaar) kiezen leerlingen en nieuw thema. Een leerling vertelde hoe dat gaat: iedereen mag een thema opschrijven op een briefje. Dan worden er drie gekozen (ik kwam er niet achter wie deze voorselectie maakt) en dan mogen de leerlingen stemmen op het thema. De docent en de assistenten gaan vervolgens het programma vormgeven rondom dat thema. Maar de leerlingen helpen ook mee; de klaslokalen worden versierd/aangekleed in het thema samen met de leerlingen.
Alle opdrachten die de leerlingen doen passen bij het thema maar de opdrachten sluiten ook aan bij doelen van het nationaal curriculum en bij de schoolvisie zoals samenwerken en ondernemen en creëren. In onderstaand overzicht (schema) zie je hoe dat voor de jongste groep is gedaan op het thema 'fire and ice'. Leerlingen mogen hun eigen vragen op een bord plaatsen, naargelang meer vragen beantwoord worden verhuizen deze van links naar rechts op het bord. Op de linkerkant komen er ook telkens meer vragen bij.
Zij gebruiken hun eigen overzicht van het nationaal curriculum om de lessen te plannen: http://www.bowes.enfield.sch.uk/page/?title=National+Curriculum+Y1-6&pid=143Wij hebben een vergelijkbaar Nederlands overzicht hier staan: http://tule.slo.nl/index.html Dit is niet per jaar gesorteerd dus dat zou je nog moeten doen om hier met een docententeam aan te werken, maar de mogelijkheden zijn er wel.
ICT gebruik
Leren gaat over creëren. De ict producten die in deze school voorhanden zijn, zijn beschikbaar op het moment dat je ze nodig hebt. Vanaf Year 5 krijgen kinderen een eigen ipad mini waar ze volledig verantwoordelijk voor zijn. Of ze thuis laten, gebruiken, opladen; allemaal je eigen verantwoordelijkheid. Op de vraag of dat niet stuk gaat: nee. In de tijd dat ze dit doen (al aantal jaar) zijn er twee stuk gegaan en een daarvan was omdat een peuter ermee aan de haal was gegaan. Dit voelt als een logische manier van inzetten van ict; ik doe ook niet alles via de laptop, of de ipad of de telefoon. Je pakt net wat het handigste is op dat moment. Dat doet de school hier ook.
Bij het creeeren en ict gebruik zag ik de volgende dingen gebeuren:
- Kookles met de klas. Hierbij moet je van alles een foto maken en dan wordt er een klaasen-receptenboek gemaakt.
- Een project met sleutelhangers: enquête uitzetten onder medeleerlingen en docenten over maat en prijs. gaan rekenen met maten, cirkels, diameter. rekenen met prijzen en gemiddelden uitrekenen. Zelf een sleutelhanger ontwerpen met een bepaald thema en dan ook een verkoopbrochure schrijven. De tekening digitaal maken zodat deze geprint kan worden met de 3D printer. De sleutelhangers worden verkocht en dat geld gaat weer in de school om nieuwe materialen te kopen. De leerling die dit project aan mij uitlegde had haar eigen iPad mini mee en kon van elke stap een projectpagina laten zien.
- Binnen het thema 'animals' gaan groepjes een documentaire maken over verschillende dieren. Leefgebied, voedsel, overlevingsstrategieën etc. Een deel zochten ze informatie op de iPad, maar er lagen ook boeken. Toen wij de klas in kwamen waren ze bezig met op een groot vel papier een scenario uitwerken en materialen bij elkaar zoeken.
Thema superhelden in de kleutergroep |
De leerlingen worden gevolgd in hun leerdossier door de docent en assistenten. Zij hebben een iPhone mee waarmee ze een foto maken van het kind, deze taggen en er kort iets bij typen. Dit wordt door het programma dat zij gebruiken automatisch in het persoonlijke dossier geplaatst. Volgens mij kunnen de ouders ook bij dit dossier.
Wat betekent dit voor het werk van een docent (en voor een lerarenopleiding)?
Deze manier van werken vraagt veel voorbereiding van docenten. Hier op school gaat dit in teams (een docent en een paar assistenten). Het vraagt veel creativiteit en een gedegen kennis/duidelijk beeld van de periodedoelen. Deze doelen zijn zowel de doelen die het nationaal curriculum stelt als de doelen die de school stelt over creeren en ondernemen.
Ik denk dat voor onze lerarenopleiding dit inhoudt dat we moeten kijken naar:
- creativiteit
- ontwerpvaardigheden
- werken in Docent Ontwikkel Teams (DOTs).
Dat laatste is ook op het MBO steeds meer de bedoeling; samenwerken in teams van docenten met allerlei achtergronden en expertises. Ook in het VMBO worden de lessen niet door een persoon op zijn/haar eiland meer gegeven. Wat dat betreft sluit die ontwikkeling wel aan bij het Nederlandse werkveld.
Dit was mijn laatste blogstukje over de reis van 2015. Voor vragen en opmerkingen; laat vooral een bericht achter :)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten