vrijdag 30 januari 2015

Schoolbezoek: Spa school



De tweede school die Wies met de groep bezocht was de Spa school. Deze middelbare school is gericht op kinderen die in het autistisch spectrum vallen. Uiteraard een veel kleinere school; ongeveer 100 leerlingen. Een deel daarvan is zwaar autistisch maar er zijn ook leerlingen die zich redelijk kunnen redden.

De school is een kleine gemeenschap op zich; leerlingen zijn verantwoordelijk voor de kippen, de kas met groenten wordt met leerlingen beheerd en voor de buurt wordt een school house cafe gerund.

Ook hier een aantal highlights. Ik heb zelf minder ervaring met speciaal onderwijs in Nederland, dus wie weet is dit niet zo nieuw voor anderen ;)

Structuur, structuur, structuur. De hele school was volgens vaste structuren ingericht. Er heerste een rustige, vriendelijke sfeer. De muren werden rustig gehouden, alles werd met pictogrammen aangeduid en de temperatuur gelijkmatig gehouden. De leraren hadden allemaal een soort sleutelhanger met pictogrammenkaartjes op zak, om beter met leerlingen te kunnen communiceren.Er is een sportruimte met fitnessapparaten, dat leek luxe maar is voor deze groep heel prettig. Zo kunnen ze wel bewegen maar hoeven ze geen teamsporten te doen. Ook later is het makkelijker als ze een fitnessabonnement willen; ze hoeven dan niet meer uitleg te vragen over de apparaten, wat een echte drempel kan zijn.


Tijdens het lesbezoek wat we in kleine groepjes deden werd mij duidelijk hoe moeilijk het kan zijn om aan deze groep les te geven; een teacher en twee teacher assistants waren aanwezig in een klas van vier leerlingen. Bijna één op één onderwijs. Dat was wel nodig, twee leerlingen liepen regelmatig weg van hun stoel. Een leerling kwam zich voorstellen aan ons (we zaten muisstil achter in de klas). Een tweede kwam high fives geven en daarna knuffelen. Dat werd direct tegengehouden door de teacher assistants; ze leren aan dat fysiek contact niet de bedoeling is met vreemde mensen.
De leraar maakte veel gebruik van visuele aanwijzingen, wijzen naar ogen als ze iets moeten bekijken, naar oren als ze goed moeten luisteren etc. Om de overgang van het ene lesonderdeel naar het andere onderdeel soepeler te maken kregen de leerlingen eerst te horen wat ze gingen doen, daarna deden ze een klap/beweegspelletje en dan pas start het tweede onderdeel.

Het digibord werd interactief gebruikt; de leerlingen kwamen een voor een naar voren om het spel te spelen. Daarna speelden de kinderen taalspelletjes op de laptops. Zowel voor de motoriek als letters leren een goede oefening.

Aan het eind van ons bezoek konden we alle vragen stellen en de school bedanken voor hun gastvrijheid. Tip voor een andere groep: ga lekker lunchen of koffie drinken in het school house cafe (foto hiernaast) als je in de buurt bent :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten