Peter Twining heeft veel onderzoek gedaan naar het gebruik van ICT door kinderen. Daarbij vergelijkt hij gebruik op school met het gebruik thuis. Er is een enorme mismatch tussen deze twee werelden!
Hoe wordt ICT dan gezien en gebruikt?
Thuis wordt ICT op deze manier gebruikt:
Op school wordt ICT op deze manier gebruikt:
Hoe wordt ICT dan gezien en gebruikt?
Thuis wordt ICT op deze manier gebruikt:
- Voor wie (purpose): kind zelf
- Tijd: long term use
- View of learning: ability to act
- View of learner: agentive (ik regel het zelf)
- Motivatie: intrinsiek
- Learning: collaborative
- View of teacher: self/co-learners
Op school wordt ICT op deze manier gebruikt:
- Voor wie (purpose): niet het kind
- Tijd: korte termijn
- View of learning: Kennis is expliciet
- View of learner: passief/ actief
- Motivatie: extrinsiek
- Learning: individueel
- View of teacher: expert
Hij formuleert een mooie wereldvisie op onderwijs
Maar hoe kunnen we ICT gebruik op school meer betekenisvol maken? En hoe krijgen we daar inzicht in? Het ICTIF is daar een hulpmiddel bij.
Pedagogisch is het leren van andere vakken met behulp van ICT, computing is het leren over de computer en Other is het gebruik maken van de computer om de leerlingen bezig te houden maar geen wezenlijk gebruik.
Op de website van np3.org.uk zijn de handige worksheets te downloaden die helpen om dit te bepalen.
Tot slot: hoe krijg je het zo ver dat techniek 'onzichtbaar' wordt?
- systeembeheerder vraagt niet waarom je iets wilt maar zegt: ach waarom niet?
- leraren tip: laat studenten eigen device meenemen. Dan heb je zelf geen technische vragen die je hoeft te beantwoorden;)
- voor iedereen: vertrouwen in de leerlingen!
Tot slot: hoe krijg je het zo ver dat techniek 'onzichtbaar' wordt?
- systeembeheerder vraagt niet waarom je iets wilt maar zegt: ach waarom niet?
- leraren tip: laat studenten eigen device meenemen. Dan heb je zelf geen technische vragen die je hoeft te beantwoorden;)
- voor iedereen: vertrouwen in de leerlingen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten