dinsdag 21 januari 2014

Engeland | Sarah Maughan

Wies is vandaag bij de lezing geweest van Sarah Maughan, director of research van het Nfer (national federation educational research). 

Er is in Engeland een grote diversiteit bij scholen en dat lijkt wel wat op ons systeem. 
Het motto van het Engelse schoolsysteem is op dit moment: 'Autonomy with (high stakes) accountability'. In wezen komt het er op neer dat een school mag doen wat ie wil, als je maar je eindresultaten goed hebt. Er heerst echter wel een afrekencultuur, als je resultaten niet goed genoeg zijn dan krijg je flinke sancties. Daar moet je wel sterk voor in je schoenen staan!

Er is sinds de nieuwste regering (veel onderwijsprogramma's zin politiek ingegeven merken we wel) een national core curriculum opgesteld, met een soort kennisbasis die voor iedereen geldt (kansarm of kansrijk, dit is je basis). Vergelijkbaar met de Nederlandse canon. Daarbuiten kun je je eigen koers varen en aandacht besteden aan andere zaken. 

Er is weinig 21st century skills in het nationale curriculum te vinden, omdat het zich veel op kennisgebied begeeft. Er zijn veel bezuinigingen geweest en de kennisnet/surf van Engeland (Becta) is opgeheven. In plaats daarvan zijn 'what works' centers opgericht, die echt wetenschappelijk onderzoek doen naar allerlei interventies. Deze resultaten kun je vinden op:
Sarah Maughan geeft aan wat er zou moeten gebeuren in het curriculum om ook het testen van 21st century skills mogelijk te maken:

Ook gaf ze aan dat een belangrijk uitgangspunt is om te kijken naar waar het onderwijs voor bedoeld is:


Als leestip gaf ze nog het boek 'teacherproof' van Tom Bennett

Geen opmerkingen:

Een reactie posten