woensdag 22 januari 2014

Forum discussie | Een greep uit de uitspraken

  • Toetsen moet nooit op een manier, altijd meerdere manieren.
  • Assessment moet voor studenten en docenten zijn, niet voor afrekenen. 
  • Vraag van de gespreksleider: Wat doe jij om veranderingen te ondersteunen? Veranderingen moeten op drie manieren worden ondersteund: visie, motivatie en resources. 
  • Waarom ligt alle verantwoordelijkheid bij de leraar? Problemen in het onderwijs zijn issues die in de maatschappij leven, zijn de zaken van de community. Leraren doen juist a wonderful job! 
  • Succesverhaal in Londen (London challenge) waarbij alle middelbare scholen samen zijn gaan werken. Niet alleen de directeuren maar op alle niveaus werd er gesproken over wat werkt en wat goed is. 
  • Een idee alleen is niet genoeg, maar juist met evidence based ideeën kun je het verschil goed maken. Altijd zoeken in de literatuur voor je iets gaat uitproberen! 
  • Om over na te denken: is er een kloof tussen onderzoekers en onderzoeksresultaten aan de ene kant en de docent en school aan de andere kant? 
  • Als je de verkeerde dingen meet, kun je die met technologie beter gaan meten, maar ze zijn nog steeds verkeert. Je kunt beter de juiste dingen meten maar nog niet helemaal goed. Je groeit daar dan naar en kan dan met technologie de juiste dingen gaan meten op de juiste manier. 
  • Pisa gaat in 2015 anders toetsen, samenwerkend, onderzoekend, op de computer. Er wordt in de verschillende landen ook anders gekeken naar Pisa. 
  • Assessment for punishment. Dat is niet waar we op moeten sturen! 
  • Leraren werken voor vier tot zes jaar bij het ministerie en gaan dan weer terug de scholen in. Een continue kennisuitwisseling is mogelijk in Singapore. 
  • Ben je leraar van een vak of leraar van een leerling? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten