woensdag 22 januari 2014

Finland | Prof. Sanna Järvelä

Vanmiddag bezocht Jeroen de break-outsessie van Sanna Järvelä van de Oulu Universiteit in Finland. In haar inleiding geeft Järvelä aan dat leren in en voor de 21ste eeuw motiverende en effectieve leerstrategieën vereist op het gebied van individuele en samenwerkende leersituaties. De uitdaging op school is om leerlingen te helpen zich bewust te worden van hun sterke en zwakke punten in een leersituatie. Het is van belang om hen te helpen bij het ontwikkelen van vaardigheden en strategieën om een leven lang te leren. De uitdaging van het onderwijs is niet de één-op-één-kennisoverdracht, maar het creëren van een omgeving waarin de combinatie van pedagogische, sociale en technologische vaardigheden tot uiting kunnen komen en hen aanzet tot leren.
Het Finse model, zo zegt Järvelä, gaat uit van hoog opgeleide leerkrachten van academisch niveau. Niet iedere student die beroepsmatig het onderwijs in wil krijgt de kans leerkracht te worden, alleen de besten worden toegelaten. Het feit dat het beroep sociaal gezien een hoog aanzien heeft, en dus populair is, maakt de situatie dat er geselecteerd kan worden.

De lesdagen zijn kort, vakanties lang en de leerkracht is zeer autonoom. Onderwijsinspectie om scholen te controleren bestaat niet en een vast lespakket evenmin. Het lesgeven gaat uit van vertrouwen. Zowel bij het te geven van onderwijs als in de leerlingen. In de onderzoeken van PISA (http://nces.ed.gov/surveys/pisa/) scoort Finland opvallend hoog. Toetsing gaat altijd over het eindniveau, niet een continue controle of verantwoording.




Boeiend verhaal dat tegenwicht biedt aan de toenemende trend in Nederland om continu te toetsen. De overdrijving van deze toets-drift geeft een beeld van verantwoording door de onderwijsinstelling over het totaal van leeropbrengsten van de school, terwijl het slechts een instrument dient te zijn om lln. verder te helpen in het leerproces. 'Is weten te meten?', zoals deze ITEM-conferentie als thema meekreeg.


Vandaag was Wies ook bij de lezing van de finse professor Sanna Järvelä. In aanvulling op Jeroen van gisteren;

- bekijk ook eens haar blog: sannajarvela.wordpress.com

- naast skill is ook will nodig
Ze gaat uit van self-regulated learning. Maar dat werkt volgens anderen niet voor iedereen. De discussie over onderwijsmethoden is nog niet afgesloten :)
Ik denk toch dat er een middenweg is, de ene keer ben je als docent meer gericht op coaching en de leerling zelf laten ontdekken, de andere keer ben je expert en draag je kennis over. Wat past het best. En afwisseling prikkelt!



- Posted London 2014


Geen opmerkingen:

Een reactie posten