woensdag 24 januari 2018

Dag 2 - ITEM 2018 | Google for education

Graínne Phelan van Google for education neemt ons mee in de nieuwste ontwikkelingen. Er zijn veel online trainingen gelanceerd om docenten meer te leren over ICT gebruik in het onderwijs, met een focus op betere didactiek en innovatie in het onderwijs.



Inspiratie en trainingen staan op deze websites:

  • Edutrainercenter.withgoogle.com zodat je niet alleen leert over hoe de knoppen werken maar juist de didactiek. Hier kun je gratis trainingen volgen over hoe je bijvoorbeeld efficiënter kunt werken, tijd kunt besparen bij communicatie en creativiteit bevorderen in de les. Samen met docenten is dit trainingscentrum opgezet. Ze gebruiken SAMR als leidraad hierbij.
  • G.co/educertifications -> om Google certified trainer te worden. 
  • G.co/transformationcenter -> voor schoolleiders over betekenisvolle verandering in scholen. 
  • Niet online course maar een exclusief programma: certifiedinnovators.com, voor innovatieve leiders in onderwijs. 
Alle recente informatie is te vinden op GEG Nederland. Dat is een Google educators groep van samenwerkende leerkrachten in Nederland.

We vervolgen onze weg en loggen in op Google Classroom. Die staat nu ook open voor particulieren. Goed om te weten: als je Google for education gebruikt kun je dat met minderjarigen veilig gebruiken, omdat ze aan alle Europese regelgeving voldoen. De Google for education accounts staan los van gmail voor particulieren, is een ander product.

Opdracht 1: Verschillende manieren om materialen te delen met de leerlingen: een presentatie kun je delen zodat leerlingen kunnen bekijken, of dat je een persoonlijk exemplaar krijgt.
Dat persoonlijke exemplaar kun je dan bewerken en inleveren.




Opdracht 2 is dat we zelf moeten gaan creëeren. We krijgen inspiratie in een video en een pdf. Via een enquete moeten we al nadenken over wat we hebben gelezen. Daarna vullen we ons eigen werk in.



dinsdag 23 januari 2018

Dag 1 - ITEM 2018 | Creativiteit als bepalende factor - Carsten de Dreu

De ITEM-conferentie in Londen wordt gestart met de Keynote van Carsten de Dreu. Waarom is creativiteit een nuttige vaardigheid? Het versterkt het adaptief vermogen; het geeft status; brengt verwondering aldus de spreker. Wat is creatief eigenlijk? Het is vernieuwend en origineel en slaat ergens op (heeft relevantie). Waar kom je deze uiting tegen? In de kunst, de wetenschap, de technologie en het werk. Maar creativiteit is niet het zelfde als innovatie. 

Hoe word je creatief?

De mens heeft het vermogen tot creativiteit en dit stelt hen in staat om duurzaam beleid te ontwikkelen, succesvol te concurreren en vooruitgang te boeken Dit doet hij op basis van de mogelijkheden van nieuwe technologieën. Daarom is creativiteit zo in. Velen werken in de creative industrie en overheden spenderen er veel geld aan maatregelen om de creativiteit van hun werknemers te bevorderen. Het lateraal, divergent en “out-of-the-box” denken werkt zo nu en dan prima, maar dient te worden afgewisseld met een grondige en rationele aanpak zo pleit De Dreu. Door geconcentreerd, hard en zelfs systematisch aan een probleem te werken duurt het misschien even voordat je een vernieuwend idee krijgt, maar uiteindelijk biedt deze aanpak misschien wel een grotere kans om een probleem creatief op te lossen. Hij stelt dat het een misvatting is dat creativiteit vooral optreedt als je samen brainstormt of als je lui en ontspannen achterover leunt. Mensen die in een groep ideeën spuien hebben weliswaar veel plezier en zijn tevreden over hun uitkomsten, maar als je veel creatieve ideeën wilt is brainstormen in een groep weinig effectief – dit kun je beter alleen doen. In het onderwijs wordt men niet creatief door ontspannen achterover leunen. Wat helpt dan wel? Voor creativiteit moet je namelijk geactiveerd zijn.
Onderzoek van De Dreu toont aan dat een probleem oplossen het best lukt door de leeftijdscategorie van 25/30 jaar. Creatieve inzichten worden eveneens door deze leeftijdsgroep het best bereikt. Maar divergent denken neemt af vanaf 15 jaar, met andere woorden, deze leeftijdsgroep kan dit het best. Er is een spanningsveld tussen persistentie en flexibiliteit dat beiden leidt tot creatieve productie. Door Dopamine kiest voor of striatal of prefrontaal. Prefrontaal beïnvloedt de persistentie. Striatal beïnvloedt flexibiliteit.

Flexibiliteit (route 1) komt vanuit ontspanning (weinig structuur) waarin vanuit losjes denken ideeen worden gevormd. Persistentie (route 2) kost tijd en geheugenruimte en is vermoeiend. Hier wordt hard gewerkt aan het vormen van creatieve ideeen.  Bij bipolaire stoornissen is meer kans op een verhoogde creativiteit. Waarschijnlijk vooral in de manische periode.

Goed werkgeheugen helpt creativiteit. Andersom, een slechtwerkend werkgeheugen doet creativiteit verminderen.
Mindfullnes brengt je beter in staat de persistente route te volgen. Stilte kan een omstandigheid zijn die creativiteit positief zal beïnvloeden. Incubatie (sudderen, rust nemen) kan creativiteit beïnvloeden. Vliegen afvangen en competitie werkt niet in een groep met een creatieve opdracht.

Samenwerkend leren werkt niet aldus De Dreu (althans bij bepaalde coordinatievormen). Het leidt tot motivatieverliezen, sociale angstigheid (introvert) coordinatieverliezen (extrovert). Opm. red.: samenwerkend leren is vooral een middel ter versterking van motivatie en niet voor creativiteit.

Samenvattend bestaan er veel misvattingen over het opwekken en effectief oproepen van creativiteit die De Dreu aan de kaak heeft gesteld bij deze eerste keynote. Een mooie aftrap dat kon rekenen op een goed betrokken publiek met veel interactie.

Dag 1 - ITEM 2018 - Tate | director of learning and research

Anna Cutler neemt ons mee in haar verhaal over Tate, het bekende museum! Tate probeert joyful encounters te creëeren; hoe kan een museum meehelpen de juiste omstandigheden te krijgen voor creative learning?

Creativiteit helpt ons om om te gaan met de snelle veranderingen in onze wereld. Wat is het? Een aantal definities passeren de revue, die van Charles Mingus, Erich Fromm, Arthur Koestler en Ken Robinson.
In het klaslokaal is creative learning een proces: input geven, iets gaan doen, je werk laten zien, reflecteren en weer input geven. Belangrijk voor de input is bijvoorbeeld hoe je lokaal is ingericht en welke taal je gebruikt, denk je hypothetisch en vanuit wij of ik? Ideeën mogen hoge eisen stellen, waarbij je materialen nodig hebt die aansluiten bij de teken die je hebt.

Wat leren leerlingen van creativiteit?
Taalontwikkeling
Attidtude en gedrag veranderde
Nieuwe vaardigheden geleerd
Meer onafhankelijk en kritisch denken
Deden beter in allerlei vakken, niet alleen creatieve vakken.

Fijn van een museum: je hoeft geen toetsen af te nemen, je begint lekker bij het begin, je hoeft niet op te voeden, heerlijk die vrijheid! Dus we gaan lekker wat anders doen!
Buiten het lokaal kun je anders denken qua inhoud, ruimte, methode en tijd. In de inhoud starten ze met een idee en laten daarna de dialoog de inhoud bepalen. Methode sluit aan op de ruimte en tijd. Ze zijn gestart met het bedenken van hun kernwaarden, zoals wij vaak zeggen, start met je visie. Ze kwamen uit op: vertrouwen, risico, respect, vrijgevigheid en openheid. Om deze waarden levend te houden wordt er continu gereflecteerd op het eigen werk.
Leren wordt door Tate gedefinieerd als 'change through experience'. Sleutelbegrippen daarbij: creative input, omgeving, taalgebruik, materialen. Wat werk nu om die joyful experiences te creëren? Een positieve houding, interactie op relatieniveau, een intellectuele uitdaging maar ook een zintuiglijke ervaring. Een uitnodiging om ideeën te bedenken, en dat samen leidt tot een mogelijkheid/ kans om te acteren, iets te doen. Iets doen kan op kleine en grote schaal.

Hoe geven ze dit vorm!? Een complete verdieping voor leren: Tate Exchange. Een heel jaar in een bepaald thema. Dit jaar is het thema 'production', volgend jaar is het 'movement'. Kunstenaars en mensen van Tate verzorgen dingen, iedereen kan aanhaken, je hoeft niet te boeken vantevoren. Je gaat daardoor mee creëeren, mee doen. Er zijn allerlei mogelijkheden om vanalles te doen. Je kan ook zelf vanalles maken, bedenken en doen. Bijvoorbeeld schoolklassen die daar hun les krijgen. Er komen 500-750 mensen per dag die zeker 1 uur blijven.  Op de vloer zijn 15 mensen om het gesprek aan te gaan met iedereen die op bezoek komt. Maken en praten zijn de krachtige motoren om het creatieve leren tot stand te brengen.

Anna Cutler geeft enorm veel voorbeelden, zoals de klas (12-16 jaar) die daar de opdracht kreeg: ontwerp een theehuis. Een leerling sprak een engineer die toevallig rondliep en samen hebben ze een compleet kartonnen huis gebouwd. Een jonge groep (5-7 jaar) van een school of creative arts maakt iets fantastisch door alles wat ze ontdekt hebben en dat plaatste Tate in de collectie. Ze reguleren hun eigen volume door handen op te houden als het te luid wordt.



Nothing has to be the way it is!

Afsluiting met een opdracht met post-its:
Bedenk eens twee dingen die jij kan en zou willen veranderen in jouw ruimte!?
Bedenk ook eens twee dingen die jij kan en zou willen veranderen buiten jouw ruimte!?

maandag 22 januari 2018

Dag 1 - ITEM 2018 | London here we come!


Yes, creativiteit en en ict! Wat een mooie combinatie! De komende dagen gaan we ons daarin onderdompelen op de ITEM conferentie. Van wetenschapper en anagram maker Punya Mishra tot de directrice van Tate Learning; inspirerende sprekers genoeg. Op deze blog berichtjes over onze avonturen :-) Deelnemers aan deze conferentie via 3TO zijn Nadira, Aziza, Roos, Jeroen en namens de Pabo Richard, Guido en namens de LERO Wies.

Vandaag ingecheckt en nu nog even spullen pakken, ik heb er zin in!



zondag 5 februari 2017

BETT bezoek op dag 3

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef gingen we na het schoolbezoek op weg naar de BETT. Ik was echt super benieuwd, want ik had inmiddels al van Wies begrepen dat het aardig groots en indrukwekkend was allemaal. Vol goeie moed en zonder voorbereiding uch uch trokken we naar de beurs. Meteen bij de metrohalte was al duidelijk hoe goedbezocht de BETT is, er liepen tientallen mensen met ons mee naar vanuit de metro naar binnen en in de hal zelf krioelden het al helemaal.


Eenmaal gescand en door de poortjes heen liepen we op de eerste stands af. Wauw, wat veel bedrijven en wat een coole dingen allemaal! Laserprinters, drones, robots, VR brillen, hele grote schermen van Apple TV, Microsoft, Prowise en weet ik wie nog meer. Allemaal techniek en allemaal super nieuw. Hier word ik als ICT'er en dan toch best wel een beetje nerd wel blij van! Veel tijd hadden we nu niet, want Ebru en ik hadden ons aangemeld voor de presentatie van Google for Education om 14 uur. Dus liepen we eerst naar boven naar wat kantoorruimtes die bovenin de hal verstopt zaten.

De presentatie werd gegeven door onder andere Bram Bout, werkend bij Google en woont inmiddels al vele jaren in San Francisco. Google for Education (GfE) of Google Suite (G-Suite) is een totaal pakket van Google voor bedrijven en scholen om volledig samen te werken met behulp van de Google diensten zoals Gmail, Drive, Google Classroom, Docs en Calender. 

Presntatie Bram Bout

Demonstratie Google Classroom

Ik vond het heel leerzaam om een precies te horen wat Google allemaal kan betekenen voor een school. Na de presentatie boven liepen we met een grote club mensen nog door naar de Google stand beneden op de beursvloer waar ze ons een live demonstratie gaven van Google Classroom. De docenten bij Educatie maken veel gebruik van vooral Google Classroom, wat voor mij tot nu toe nog een redelijk onbekend product was. Maar nu ik zelf heb kunnen zien hoe het werkt en wat het allemaal kan snap ik het gemak ervan heel goed! 

Verder hebben we nog een aantal uur rondgezworven over de beurs, met een aantal standhouders gepraat en veel, héél véél gezien. Hier nog een aantal foto's:

Een van de gangen van de BETT

ZU3D: Cool animatieprogramma gericht op kinderen 

Dansende robots

Het was erg gaaf om te zien welke nieuwe techologieën er allemaal zijn en dat zoveel bedrijven meedenken met wat het beste is voor het onderwijs. Ik vond het een leuke ervaring en ik zou graag nog een keer gaan volgend jaar. 

Aan het einde van de BETT kwam meteen het einde van de ITEM studiereis. Het was leuk, leerzaam, interessant en onwijs gezellig! 

vrijdag 3 februari 2017

Schoolbezoek Halcyon (HLIS) dag 3

Op donderdag, de derde dag van ITEM alweer, was het tijd voor een schoolbezoek. Ebru en ik hadden onszelf onafhankelijk van elkaar opgegeven voor een school, maar het bleek dat we allebei voor de Halcyon London International School gevallen waren! Deze - particuliere - school (vergelijkbaar met een middelbare school) voor 11-18-jarigen werkt volledig online op macbooks, laptops, iPads en tablets. Er wordt geen gebruik gemaakt van fysieke boeken, maar enkel van e-books en andere online materialen.

De school was niet zo ver weg, we hoefden maar een klein stukje met de metro naar de school die aan de andere kant van het Hyde Park / Kensington Gardens lag waar ons hotel ook aan grenst. Daar aangekomen werden we ontvangen door Jon Neale, de leider op het gebied van digitaal leren. Het Halcyon deelt zijn gebouw met een Joodse Synagoge en dat was te zien aan de ruimte waar wij heen werden geleid. Dat was namelijk de oude bibliotheek die vol stond met Joodse literatuur.



Ontvangst in de oude Joodse bibliotheek

Jon Neale gaf ons eerst een presentatie met zijn visie op onderwijs en hoe hij dit in de praktijk heeft gebracht op het Halcyon. Grappig genoeg vertelde hij dat hij een hekel heeft aan gadgets, maar gelukkig verder wel een groot voorstander is van ICT gebruik in het onderwijs. De school geeft de kinderen vrije keuze in welk operating system de kinderen willen gebruiken (Windows, Mac, Linux), want alles wat ze gebruiken is cloud-based en kan dus op ieder apparaat gebruikt worden. Ze leren ook aan alle docenten om goed om te gaan met computers, zodat zij op hun beurt weer de kinderen kunnen helpen. Een mooie quote die Jon met ons deelde was: 

"Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of great teachers is transformational." 
(@George Couros).  

Presentatie Jon Neale

Hierna werden we rondgeleid door het gebouw. Wat mij opviel was de informele sfeer tussen docenten en studenten. Iedereen die we tegenkwamen op de trap en in de gangen groeten ons vriendelijk met een hoi en hallo en ook naar Jon toe waren ze heel joviaal (en andersom ook). Een tweede punt wat opviel was de tegenstelling tot het fysieke gebouw wat best oud en simpel overkwam en daartegenover het hypermoderne onderwijs. We zijn met de groep een aantal klaslokalen binnengelopen waar op dat moment lessen bezig waren. Alle leerlingen werkten inderdaad op een (of zelfs twee) computers tegelijk en de docent zat veelal voor een groot scherm of bij een van de leerlingen om iets uit te leggen.

Na deze rondleiding liepen we weer terug naar de oude bibliotheek om naar wat presentaties van de leerlingen te luisteren. Een meisje showde ons hoe ze Google gebruikte voor het onderwijs met onder andere Google Forms en Google Docs. Twee andere leerlingen lieten ons hun digitale nieuwsbrief zien die zij met zijn tweeën opgericht hadden en wekelijks bijwerken met het laatste nieuws over de school vanuit de leerlingen.

Deze leuke en leerzame ochtend sloten we vervolgens af met een groepsfoto van ons allemaal (zie de Tweet hieronder) en vervolgens gingen wij weer de metro in: op naar de BETT! :)

Conferentie dag 2

De woensdagochtend begon - na een heerlijk ontbijt en een kopje koffie samen met alle deelnemers - met een keuze voor de workshop van Gareth Mills of Phil Bagge. In ons reisboekje stond dat Gareth Mills zijn verhaal vooral over 'future focused learning' op het PO en VO zou richten en Gareth Mills zou het gaan hebben over computational thinking skills waarvoor we ook allemaal een app moesten downloaden. Dit laatste sprak mij erg aan, ik houd altijd van coole apps en gadgets, dus ik was erg benieuwd naar deze workshop.

Klaar voor dag 2!

Phil Bagge begon zijn verhaal met dat je de leerlingen altijd een doel moet geven om te programmeren. Dit kan door ze te laten zien dat programmeren in het dagelijks leven altijd aanwezig is. Zo heeft iedereen al snel 10 'slimme' apparaten in huis, want naast een laptop en een mobieltje bezit ook de wasmachine en de thermostaat een (mini-)computer.
Om leerlingen tot 'computational thinkers' te ontwikkelen hebben ze een aantal skills nodig:

  • Algorithmic thinking: denk in stappen en regels tot je het doel bereikt hebt
  • Algorithmic evaluators: selecteer het beste en meest efficiënte algoritme
  • Decomposition: bereik je doel door het probleem in meerdere stukken op te delen en op te lossen
  • Abstraction: vind het meest belangrijke deel van het probleem
  • Generalisation: gebruik de oplossing van het ene probleem ook bij het andere probleem


De skills die een leerling nodig heeft om te kunnen programmeren

De rugzak vol met programmeer-eigenschappen

Al deze skills en andere eigenschappen die een leerling gaandeweg verzameld komen samen in de 'programming bag' van de leerling. Phil Bagge liet dit heel beeldend zien door om de zoveel sheets de rugzak iets voller terug te laten komen. De foto hierboven toont het eindresultaat van een compleet gevulde rugzak. 
De app 'Tickle" die we hadden gedownload voor deze workshop kwam in de laatste paar minuten nog gauw aan bod. Met deze app kan je een spelletje maken met een walvis die langs of door meerder obstakels moest zwemmen. De obstakels en de bewegingen van de walvis moesten we zelf programmeren door het toevoegen van de juiste programmeercomponenten. Ik vond het erg leuk om te doen, maar het was wel jammer dat we maar zo kort de tijd kregen hiervoor. Hij had van mij wel iets langer de tijd mogen nemen voor deze app, want mijn walvis kwam nu helaas niet verder dan de eerste steen... ;-)

Gelukkig zette Graham Brown-Martin ons ook lekker aan het werk. Op alle tafels werden een aantal zakjes met een stuk of zes kleine legoblokjes gegooid. Hij zei er niet zo heel veel over, behalve dat we de opdrachten hadden om in je eentje of in tweetallen een eend te bouwen. Ik moest erg lachen om deze opdracht, want het was niet persé de opdracht die je verwacht op een conferentie. Ebru en ik pakten samen een zakje en begonnen verwoed aan onze eend. 

Het bouwen van de lego-eend

Twee verschillende eendjes, rechts die van ons en links die van Ivan


Na een minuut ongeveer moesten we stoppen met bouwen en onze eend vergelijken met de eenden van de buren. En wat bleek, bijna iedereen had een compleet andere eend gebouwd! Graham wilde hiermee aantonen dat er altijd meerdere wegen zijn om iets te bereiken en dat er geen goed of fout bestaat. Iedere leerling werkt nu eenmaal anders, maar dat zelf ontdekken vind hij juist het allerbelangrijkste. Nog veel belangrijker dan dat je als school helemaal de juiste omgeving neerzet waarin iedereen goed - maar op dezelfde manier - moet kunnen leren. Dit construerend leren is een techniek die veel wordt toegepast in het 21st-century leren.

In de middag waren er nog een aantal workshops en keynote sprekers. De laatste spreker van vandaag was 'Prof. Dr. Markus Böhner', dat wil zeggen, hij deed alsof hij een Duitse professor was! Ik was er helaas niet bij, maar Ebru wel en ze vertelde me dat het erg leuk was. Een paar mensen zijn de zaal uitgelopen toen na een lange en vermoeiende dag er een man Duits begon te praten op het podium, maar degene die nog even volhielden kwamen in een mooi cabaretstuk terecht wat gelukkig helemaal niet in het Duits bleek te zijn maar al gauw over ging in het Nederlands. Het was, zo zei Ebru, een grappige en luchtige afsluiting van de conferentie!