vrijdag 29 januari 2016

Halcyon International School – VO-school hartje Londen


In tegenstelling tot Jeroen mocht Wies wat langer slapen en bezocht een VO-school in hartje Londen, aan de andere kant van Hyde Park.


Halcyon international school is een nieuwe school, dit is pas het derde schooljaar dat ze draaien. De school is opgericht door een aantal ouders die graag een International Baccalaureate (internationaal curriculum) school wilden die veel met moderne media werkt. Zij zijn in contact gekomen met Cindy Crannell, een ondernemende docent die Google Apps for education expert is. Vanaf het begin is de school dus opgebouwd als min of meer paperless school. De leraren die we spraken waren te spreken over het feit dat er niet een enorme transitiefase is geweest, maar dat je direct in een goed werkend systeem instapt.



De school ontving ons zeer hartelijk en benadrukte ook dat we vooral de leerlingen het hemd van het lijf mochten vragen. We werden in tweetallen en drietallen door leerlingen rondgeleid. Er zijn ongeveer 40 nationaliteiten bij de 80 leerlingen. Onze 14-jarige tourguide kwam uit Oostenrijk en kon ‘hogeschool’ na enig nadenken best vertalen naar Hochschule ;-) Tijdens de rondleiding was het pauze, en tijdens de pauzes wordt er altijd vers fruit geserveerd. De biologische lunch is altijd vegetarisch, mede omdat de school op het grondgebied van een oude synagoge staat (er zijn nog gebedsruimtes aanwezig).

Na de rondleiding vertelden drie leerlingen over hun ervaringen met de school. Een daarvan vertelde dat ze was overgestapt van een reguliere school naar deze school omdat ze erg dyslectisch is. Op de oude school had ze wel een laptop, maar daar werd weinig rekening mee gehouden. Hier op Halcyon is alles direct digitaal en dat spreekt haar zeer aan, ze is nu niet meer zo ‘anders’ dan anderen. Ook de automatische manier waarop materialen worden geordend door de computer en hoe alles goed terug te zoeken is worden door meerdere leerlingen en leraren geroemd.



Ok, leuk, hoe ziet het digitale landschap er nu uit?

1.     Alle leerlingen kopen een iPad (ik vermoed dat het geen goedkope school is). Ouderejaars geven wel aan dat een laptop prettiger is omdat je naarmate je verder in het curriculum komt veel meer moet typen.

2.     Docenten plaatsen alle materialen (video, tekst, websites, ibooks) die bij een bepaald vak/les horen in iTunesU. Vervanging van textbooks.

3.     Leerlingen werken aan opdrachten/geven feedback via Google Drive (dus google docs, google slides etc). Vervanging van schriften en werkboeken.

4.     Opdrachten inleveren en van feedback voorzien gebeurt via google classroom. Vervanging van de inleverstapel op het bureau van de docent. Het werkt makkelijk en ze geven glow en grow feedback: wat gaat goed en waar kun je in groeien.

Alleen bij wiskunde en bij literature gebruiken ze nog veel boeken. Bij wiskunde omdat het werken met formules en symbolen nog niet zo makkelijk gaat op een ipad. En bij literature om het gevoel voor een boek te behouden :)

Zowel docenten als leerlingen geven aan dat ze samen werken met ict in het onderwijs. Heel vaak geven leerlingen tips aan docenten voor nieuwe leuke apps. We zagen dit ook gebeuren tijdens de rondleiding.



Hoe negen uur les veranderen in 30 uur samenwerking via Google drive.

De laatste leerling vertelde over een project wat ze hebben gedaan. Het thema was seksueel geweld in conflictgebieden. Daarbij onderzochten leerlingen bepaalde situaties en maakten in groepen TedX-presentaties. Iedereen was uitgenodigd, niet alleen de ouders. Ook bekeken ze gezamenlijk een documentaire en gingen in discussie met de documentairemaakster.

Hij gaf aan dat er maar negen lesuren voor gepland stonden en dat ze dit konden uitbreiden door intensief samen te werken in Google drive. Ook met de docenten, door concrete en snelle feedback in het document kunnen geven.



Al met al een mooie school die goed heeft nagedacht wat ze wilden bereiken en daarvoor in feite simpele (gratis) tools gebruiken. Door slim te combineren voorkom je hiermee dat je een overload aan programma’s gebruikt.



Foto’s maken mocht niet van leerlingen dus helaas weinig afbeeldingen... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten