Kees Vreugdenhil neemt bij de start/opening van de studiereis de zaal mee met een blik vooruit in de tijd, het jaar 2032. In zijn lezing zal hij ingaan op het effect van het gebruik van ICT op het brein. Vreugdenhil haakt in op de aangekondigde presentatie a.s. zaterdag van Platform2032. De presentatie zal het eindadvies zijn van het Platform aan staatssecretaris Sander Dekker
(Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). De samenleving is voortdurend in ontwikkeling. De ingrijpende en
structurele veranderingen hebben invloed op wat van burgers wordt
verwacht. Wat betekent dat voor het onderwijs? Het Platform
Onderwijs2032 boog zich over deze vraag en Vreugdenhil haakt aan met zijn blik op ICT en het brein.
Kees Vreugdenhil weet ons te verklappen dat er weinig nieuws onder de zon is. In deze presentatie daarom de highlights waar ons onderwijs zich op zou kunnen richten. De spreker legt zijn publiek de volgende adviezen voor voor:
• schaf vakken af en ga uit van cognitieve ontwikkeling
• hersenontwikkeling volgen, er zijn tal van onderzoeken die nieuwe inzichten op leren geven
• combineer de drie werkelijkheden (tastbare werkelijkheid, toegevoegde werkelijkheid, virtuele werkelijkheid)
• let op dat toegevoegde ICT niet een spelletje is, maar creëer hiermee de educatieve momenten, ja inderdaad, ICT is ook voor Vreugdenhil een middel tot leren en de attractiewaarde is altijd van korte duur en dient daarmee geen enkel doel
• 360 virtual reality is 360 graden leren, kortom met va is een breder beeld te creëren
• ervarend leren blijft en is geen trend die van het podium zal verdwijnen
Tijdens de presentie komen verschillende onderzoeken van het brein langs. Het belang tussen samenwerking van linker en rechter helft wordt benoemd. Op de stoelen liggen korte samenvattingen en geplastificeerde lijstjes om de toehoorders te herinneren aan de cognitieve niveaus tussen de 0 en 20 jaar. De periode waarin de hersenen zich volledig ontwikkelen. De papieren teksten lijken een tegengestelde metafoor van wat Vreugdenhil betoogd, benut de mogelijkheden van digitale middelen bij het leren.
Kees Vreugdenhil weet ons te verklappen dat er weinig nieuws onder de zon is. In deze presentatie daarom de highlights waar ons onderwijs zich op zou kunnen richten. De spreker legt zijn publiek de volgende adviezen voor voor:
• schaf vakken af en ga uit van cognitieve ontwikkeling
• hersenontwikkeling volgen, er zijn tal van onderzoeken die nieuwe inzichten op leren geven
• combineer de drie werkelijkheden (tastbare werkelijkheid, toegevoegde werkelijkheid, virtuele werkelijkheid)
• let op dat toegevoegde ICT niet een spelletje is, maar creëer hiermee de educatieve momenten, ja inderdaad, ICT is ook voor Vreugdenhil een middel tot leren en de attractiewaarde is altijd van korte duur en dient daarmee geen enkel doel
• 360 virtual reality is 360 graden leren, kortom met va is een breder beeld te creëren
• ervarend leren blijft en is geen trend die van het podium zal verdwijnen
Tijdens de presentie komen verschillende onderzoeken van het brein langs. Het belang tussen samenwerking van linker en rechter helft wordt benoemd. Op de stoelen liggen korte samenvattingen en geplastificeerde lijstjes om de toehoorders te herinneren aan de cognitieve niveaus tussen de 0 en 20 jaar. De periode waarin de hersenen zich volledig ontwikkelen. De papieren teksten lijken een tegengestelde metafoor van wat Vreugdenhil betoogd, benut de mogelijkheden van digitale middelen bij het leren.
Location: London, GB
Geen opmerkingen:
Een reactie posten