Vanmiddag is de groep aan de slag gegaan met de 3 principes van het door Zhao genoemde alternatieve onderwijsparadigma: Autonomie (Wat), Productgericht onderwijs (Hoe) en Mondiale ondernemingen (Waar).
Autonomie
Dit principe gaat over de inspraak en keuzemogelijkheden van leerlingen op het onderwijs dat ze genieten. Daarbij is het belangrijk dat leerlingen zelfvertrouwen hebben door verantwoordelijkheid te krijgen. Leerlingen en docenten kijken samen kritisch naar welke problemen opgelost moeten worden in plaats van antwoorden te geven. Elke leerling volgt een unieke route. De groep ging met elkaar in discussie in hoeverre dit al in de scholen gebeurt en zo niet, hoe dit meer zou kunnen. Als voorbeeld werd genoemd dat een maand door de leerkracht ingevuld wordt en vervolgens een maand bepaald wordt door de leerlingen. Dit vereist een beargumenteerde keuze en daarmee verantwoordelijkheid van de leerlingen.
Productgericht onderwijs
Zhao toonde een filmpje van Austin’s Butterfly: https://www.youtube.com/watch?v=hqh1MRWZjms om daarmee te laten zien dat je in een leerproces niet genoegen moet nemen met een eerste product. Leerlingen ondergaan een leerproces waarbij een growth mindset (Carol Dweck) van belang is. Het werken aan authentieke producten is belangrijk. Authentiek betekent ook betekenisvolle producten, die waardevol zijn voor iemand.
Voorbeeld van een school die het curriculum en het geven van cijfers compleet overboord heeft gedaan is de NuVu in Boston: cambridge.nuvustudio.com
Een voorbeeld uit de groep was een crowdfunding project voor ziekenhuisbehandeling in de Verenigde Staten van een jongetje uit de buurt. Na 4 jaar is dit project nog steeds betekenisvol voor de betrokken leerlingen.
Zhao verwijst naar artikel Why Preschool Shouldn't Be Like School. Als je kinderen te snel gaat onderwijzen, geef je antwoorden en haal je creativiteit bij kind weg (onderzoek van universiteit Berkeley). Kinderen willen verwachtingen van volwassenen behagen. Dus hoe strakker de instructie en gekaderd de vraag, hoe minder creativiteit ontwikkeld wordt. En ook hoe minder ze leren.
Mondiale ondernemingen
De maatschappij is geglobaliseerd, dit biedt kansen en mogelijkheden. Men moet beseffen dat je op 3 niveaus mondiale partners nodig hebt, te weten als bron, publiek en buur. Scholen zouden ook gebruik moeten maken van de globalisering en leerlingen uitdagen mondiale ondernemers te zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten