woensdag 21 januari 2015

Kort verslag van de lezing van Mark Prensky

Vluchtigheid, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit door een zich versnellende verandering van de wereld. Technologie biedt de mogelijkheid om de capaciteit van ons brein te vergroten en de mogelijkheden waartoe we in staat zijn. Leerlingen moeten we zien als 'extended brains all working together'. Educatie die daarop is aangepast bestaat nog niet. Er zijn ontwikkelingen zoals Moocs, maar het grootste experiment is FaceBook waarbij meer dan een biljoen mensen succesvol gekoppeld zijn met elkaar. Een interessant uitgangspunt waar niet niet dieper op wordt ingegaan. Dan volgt de vraag of schoolvakken nog relevant zijn. Content wordt steeds meer door technologie aangedragen, maar voor de rest (empathie, passie etc.) zijn toch echt menselijke leerkrachten nodig. Dit wordt onderbouwd met de uitspraak 'There's an app for that..'. En zo niet dan zou je die als docent met je studenten moeten ontwikkelen. Vraag naar de talenten van studenten en benut die, wees betrokken en daag ze uit waarin hun passie ligt; het gaat om 'People and passions' en niet om 'classes and content'. Deze boodschap wordt meermalen herhaald. Evenals de boodschap om zijn boeken te lezen. De lezing verliest helaas aan kracht door een gebrek aan 'practice what you preach'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten