Met een groep docenten bezocht Wies een middelbare school in Londen. De Lilian Baylis Technology School is de afgelopen jaren met 'outstanding' beoordeeld door de Ofsted (inspectie) en is een relatief kleine school met zo'n 640 leerlingen.
We werden hartelijk ontvangen door de head teacher en mochten overal rondkijken. Er was geen programma (en geen koffie/thee helaas ;-)). Hieronder een aantal highlights uit dit bezoek.
Gebruik maken van wat we weten over onderwijs:
http://educationendowmentfoundation.org.uk/toolkit/ Deze toolkit geeft aan van interventies wat ze aan leeropbrengst hebben. Bijvoorbeeld huiswerk meegeven (VO) kan je een leerwinst van +5 maanden opleveren. Terwijl kleinere klassen +3 maanden oplevert, maar heel veel meer kost.
Visible Learning - John Hattie (in Nederlandse versie hier). John Hattie heeft veel onderzoek gedaan naar het aantonen en zichtbaar maken van onderwijs.
Aanvulling van de conferentie: in Belgiƫ/Nederland is Pedro de Bruyckere op missie om allerlei onderwijsmythes door te prikken. Bijvoorbeeld de leerstijlen; dat is onzin.
Toetsing niet op basis van een cijfer maar op basis van de niveaus van Bloom:
Deze school geeft geen cijfers meer. In plaats daarvan leveren leerlingen hun werk in en worden beoordeeld op welk niveau zij werken: getuigt dit van kennis of inzicht? Analyseert deze leerling de onderwerpen of gaat deze aan de slag om iets nieuws te creƫren? Hierdoor kunnen de docenten/leerlingen/ouders/coaches in het leerlingvolgsysteem goed zien op welk niveau de kinderen werken, per vak. Dit geeft ook veel ruimte voor feedback die gericht is op leren en ontwikkelen ipv beoordelen.
Gestructureerd werken met een systeem:
Bijna elke docent had een bordje CMCD op zijn deur. In de hele school wordt deze structuur gebruikt om met de leerlingen regels af te spreken. Dit systeem is gericht samenwerking en consistent handelen. Hier vond ik online iets meer informatie. Dit uitte zich in de school bij elk lokaal met een aantal (strenge?) klassenregels/organisatieafspraken op een A4 bij de deur.
Wat neem ik hier nu uit mee:
1. Beoordelingen in formatieve toetsen zou ik graag door Bloom doen. Dat geeft richting en helpt studenten inzicht te krijgen in waar ze staan.
2. Vaker checken wat ik doe aan de hand van literatuur; ook straks bij de curriculumvernieuwing en de aanpassingen die daar gedaan worden.
3. Een schoolbrede aanpak lijkt mij zinvol. Of het echt werd nageleefd heb ik niet kunnen observeren.
4. In deze scholen wordt veel kleur gebruikt, veel afbeeldingen etc. Ik vind dat er op sommige momenten erg kinderlijk uitzien, als ik 18 ben hoef ik niet meer kleurige sterren en poppetjes te zien om mij heen. Als er van me verwacht wordt dat ik straks zelfstandig kan beslissen (op jezelf wonen, op een vervolgopleiding) dan moet ik dat ook kunnen zonder al deze stimuli.
We werden hartelijk ontvangen door de head teacher en mochten overal rondkijken. Er was geen programma (en geen koffie/thee helaas ;-)). Hieronder een aantal highlights uit dit bezoek.
Gebruik maken van wat we weten over onderwijs:
http://educationendowmentfoundation.org.uk/toolkit/ Deze toolkit geeft aan van interventies wat ze aan leeropbrengst hebben. Bijvoorbeeld huiswerk meegeven (VO) kan je een leerwinst van +5 maanden opleveren. Terwijl kleinere klassen +3 maanden oplevert, maar heel veel meer kost.
Visible Learning - John Hattie (in Nederlandse versie hier). John Hattie heeft veel onderzoek gedaan naar het aantonen en zichtbaar maken van onderwijs.
Aanvulling van de conferentie: in Belgiƫ/Nederland is Pedro de Bruyckere op missie om allerlei onderwijsmythes door te prikken. Bijvoorbeeld de leerstijlen; dat is onzin.
Toetsing niet op basis van een cijfer maar op basis van de niveaus van Bloom:
Deze school geeft geen cijfers meer. In plaats daarvan leveren leerlingen hun werk in en worden beoordeeld op welk niveau zij werken: getuigt dit van kennis of inzicht? Analyseert deze leerling de onderwerpen of gaat deze aan de slag om iets nieuws te creƫren? Hierdoor kunnen de docenten/leerlingen/ouders/coaches in het leerlingvolgsysteem goed zien op welk niveau de kinderen werken, per vak. Dit geeft ook veel ruimte voor feedback die gericht is op leren en ontwikkelen ipv beoordelen.
Gestructureerd werken met een systeem:
Bijna elke docent had een bordje CMCD op zijn deur. In de hele school wordt deze structuur gebruikt om met de leerlingen regels af te spreken. Dit systeem is gericht samenwerking en consistent handelen. Hier vond ik online iets meer informatie. Dit uitte zich in de school bij elk lokaal met een aantal (strenge?) klassenregels/organisatieafspraken op een A4 bij de deur.
Wat neem ik hier nu uit mee:
1. Beoordelingen in formatieve toetsen zou ik graag door Bloom doen. Dat geeft richting en helpt studenten inzicht te krijgen in waar ze staan.
2. Vaker checken wat ik doe aan de hand van literatuur; ook straks bij de curriculumvernieuwing en de aanpassingen die daar gedaan worden.
3. Een schoolbrede aanpak lijkt mij zinvol. Of het echt werd nageleefd heb ik niet kunnen observeren.
4. In deze scholen wordt veel kleur gebruikt, veel afbeeldingen etc. Ik vind dat er op sommige momenten erg kinderlijk uitzien, als ik 18 ben hoef ik niet meer kleurige sterren en poppetjes te zien om mij heen. Als er van me verwacht wordt dat ik straks zelfstandig kan beslissen (op jezelf wonen, op een vervolgopleiding) dan moet ik dat ook kunnen zonder al deze stimuli.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten