21CS leren is gebaseerd op technieken die gangbaar zijn aan het begin van de 21ste eeuw. Als we kijken naar uitvindingen aan het begin van de 20ste eeuw, dan zouden we met dat uitgangspunt eind 20ste eeuw nog les krijgen met vetkrijt. Vanuit de vakdisciplines leer je studenten om met een andere bril naar de wereld te laten kijken en die volgens een unieke methode te onderzoeken. Waarom maken de verschillende vakdisciplines geen onderdeel uit van de 21CS? De 21CS zijn van waarde wanneer ze worden toegepast op iedere vakdiscipline. Lesgeven gaat over creativiteit en innovatie, het toekennen van een nieuw doel aan een bestaande techniek en de samenhang die de docent -tijdens het proces- creëert. Technologie verandert de wijze waarop we lesgeven. Google wordt genoemd als meest in het oog springende voorbeeld. In alle disciplines transformeert de inhoud door technologie, zoals bij muziek, waarbij elk aspect van muziek en de muziekindustrie volledig is veranderd.
De meeste definities van creativiteit verwijzen naar de componenten uniek in combinatie met effectief. Belangrijk is de derde component dat het wordt beschouwd als 'a whole' geheel (Don Norman teapots). Creativiteit gaat over het verbinden van verschillende ideeën die leiden tot iets wat niet eerder heeft bestaan. (in)Disciplined Learning gaat over leren binnen en buiten de vakdisciplines (cross-disciplinary) waardoor nieuwe inzichten ontstaan. Onderwijs zou meer moeten gaan over de inbeelding en verbeelding van ideeën. Hoe creëren we een leeromgeving waarin ruimte is voor cross-disciplinary thinking en creativiteit? Het begint bij de creativiteit van de docenten. Creatieve docenten blijken naast hun passie voor hun vakgebied iets met muziek en kunst te doen. Neem als docent intellectuele risico's, waardeer samenwerking, stimuleer creatief denken, verbind opdrachten aan de real world en verbind je onderwijs aan je eigen interesses en passies. Is het mogelijk dat docenten een leeromgeving creëren waarin creativiteit wordt gestimuleerd als ze zelf zijn opgeleid in een schoolsysteem waarin creativiteit niet is gestimuleerd? Hoe zou je docenten kunnen bijscholen in creatief leren denken?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten