Wies, Guido en Jeroen reisden vandaag af naar Londen. De conferentie ITEM gaat over 21th Century Skills. Een term uit het onderwijs die aangeeft dat voor de komende eeuw nieuwe skills nodig zijn. Een kleine 200 schoolleiders, leerkrachten, beleidsmakers reisden af naar deze metropool. Om leerlingen in de twintigste eeuw te laten leren legt Prensky, de eerste gastspreker uit hoe hij dat ziet in z'n boek the World needs a New Curriculum (www.marcprensky.com). Prensky heeft naam gemaakt als een 'throughout leader' een onderwijs innovator met ideeën die vaak vooroplopen op het denken van de rest van de wereld. Hoe bereid je de kinderen voor op de toekomst die vooralsnog onbekend is? Dat is de vraag die hij ons en zichzelf vandaag voor houdt.
Prensky promoot het idee van meelopen met leerlingen. 'Shadowing a kid', dat verandert je perspectief. Taak van educators is om kinderen te helpen succes te halen (to succeed).
De wereld verandert en daar moeten we op voorbereiden. Niet alleen dingen die veranderen maar ook houding tov veel zaken. Veel grotere wereld.
Technology is voor extended brains, connected brains. Technology is accelerating. Dat betekent dat er verandering steeds sneller gaat. Voorbeeld: Skype kan vertalen in een gesprek. Dan hoeven we geen nieuwe talen meer te leren.
Voorbereiden op toekomst is taak van onderwijs. We beginnen nu met het vormgeven van het onderwijs van de toekomst: we must experiment together.
Voorbeeld: Facebook is een enorm experiment. Samen met je leerlingen moet je het gesprek aan gaan over wat het betekent om onderdeel van zo'n groot netwerk te zijn. Wat betekent dat voor je relaties? Wat zijn vrienden?
Prensky vertelt dat het meeste experimenteren gebeurt op hoe we onderwijs kunnen veranderen, maar niet wat we eraan kunnen veranderen. We moeten niet de oude vakken uitbreiden, maar juist deze dingen systematisch aanbieden:
Effective thinking,
Effective action,
Effective relationships.
Effective real world accomplishments
New goal of education: leerlingen moeten 'worden' (good, capabel, flexible)
New pedagoge: accomplishments based teaching. - niet met cijfers maar projecten die op je diploma staan.
New curriculum: bestaat uit alle e's hierboven.
21st century skills zijn eigenlijk nog te beperkt. We kunnen veel breder effectiveness aanbieden.
Als leraar moet je doen wat computers niet doen: motiveren, ondersteunen, passie ontdekken, respect, empathie, waarderen. De vakinhoud kan de computer wel bieden.
Vanmiddag verder met practical tips.
De wereld verandert en daar moeten we op voorbereiden. Niet alleen dingen die veranderen maar ook houding tov veel zaken. Veel grotere wereld.
Technology is voor extended brains, connected brains. Technology is accelerating. Dat betekent dat er verandering steeds sneller gaat. Voorbeeld: Skype kan vertalen in een gesprek. Dan hoeven we geen nieuwe talen meer te leren.
Voorbereiden op toekomst is taak van onderwijs. We beginnen nu met het vormgeven van het onderwijs van de toekomst: we must experiment together.
Voorbeeld: Facebook is een enorm experiment. Samen met je leerlingen moet je het gesprek aan gaan over wat het betekent om onderdeel van zo'n groot netwerk te zijn. Wat betekent dat voor je relaties? Wat zijn vrienden?
Prensky vertelt dat het meeste experimenteren gebeurt op hoe we onderwijs kunnen veranderen, maar niet wat we eraan kunnen veranderen. We moeten niet de oude vakken uitbreiden, maar juist deze dingen systematisch aanbieden:
Effective thinking,
Effective action,
Effective relationships.
Effective real world accomplishments
New goal of education: leerlingen moeten 'worden' (good, capabel, flexible)
New pedagoge: accomplishments based teaching. - niet met cijfers maar projecten die op je diploma staan.
New curriculum: bestaat uit alle e's hierboven.
21st century skills zijn eigenlijk nog te beperkt. We kunnen veel breder effectiveness aanbieden.
Als leraar moet je doen wat computers niet doen: motiveren, ondersteunen, passie ontdekken, respect, empathie, waarderen. De vakinhoud kan de computer wel bieden.
Vanmiddag verder met practical tips.
Bedankt Wies voor je Blog👍👍
BeantwoordenVerwijderenLeuke manier om erbij te zijn!
Interessant onderwerp, geen droge stof doceren maar kijken naar het gebruik in de toekomst!
Veel (leer)plezier daar👍
Groet John
Thanx John! Het is waanzinnig inspirerend om zoveel sprekers te zien/horen en hele andere scholen binnen te lopen. Ik heb weer energie voor tien na zo'n reis :)
VerwijderenNu nog vasthouden en bij ons toepassen. Leuk dat je het zo volgt! In de komende dagen komen de laatste blogstukjes online verwacht ik.