Punya Mishra heeft zijn Keynote in vier delen opgedeeld en hier deel 1&2. http://punya.educ.msu.edu/teaching/more/ daar kun je alles vinden van vandaag, hand-outs, presentaties, achtergrondartikelen. Dit artikel is een basis geweest van zijn verhaal: http://punya.educ.msu.edu/2013/07/05/teacher-knowledge-for-21st-century-learning-new-article/
The technicalities matter a lot, but the unifying vision matters even more. – T. Nelson
21st century skills
Als we kijken naar de definities van 21st century leren komt Punya Mishra tot de volgende conclusie: 21st century learning will depend on early 21st century technology. Als we terug zouden gaan naar 1914 en kijken wat daar de nieuwste technologieën waren, is dat gelukkig niet het enige geweest wat we in het onderwijs zijn gaan gebruiken. (Maar wel mooi voorbeeld: in 1904 zijn de waskrijtjes uitgevonden :)).
Hij heeft onderzoek gedaan naar hoe 21st century leren dan wel wordt gedefinieerd en vanuit 15 frameworks de belangrijke elementen geanalyseerd.
Deze onderwerpen zijn altijd al aan bod geweest; basiskennis, hoe we met elkaar omgaan, vaardigheden als probleemoplossen.. Niets is veranderd!
Maar zie de technologische omstandigheden; alles is veranderd! Met je taxichauffeur op vakantie praat je via Google translate.
Hier zit geen disciplinary knowledge in. Verschillende disciplines/vakgebieden leren ons anders te zien; de wereld door de bril van geschiedenis, door kunst. Dat is waar je als leerkracht verschil kan maken. Je bent niet alleen pedagoog, maar moet ook inhoud bieden. Door aanbieden kun je leerlingen verder laten kijken, helpen hun passie te vinden (zie ook Prensky).
Idee op basis hiervan: je zou alle vakinhoud naar een absolute basis terug moeten brengen. Daarmee bezig zijn in combinatie met andere aspecten en dan vanuit eigen passie leerlingen verder laten werken.
Er zitten risico’s in het kijken naar het onderwijs vanuit de technologische bril. Punya’s 3 ideeën over door het technologische framework kijken:
1. Het gaat snel! De ontwikkelingen gaan supersnel.
2. Een educatieve technologie bestaat niet; alle technologie kan gebruikt worden voor onderwijs. Maar users redefine technologies. Er is misschien niet de perfecte app voor jou, maar gebruik en hergebruik en herdefinieerde een technologie.
3. Vergeten van inhoud en didactiek.
TPACK
Zie eerdere publicaties en handout :) TPACK is niet alleen voor nieuwe technologie, is altijd al relevant geweest. Of je techniek nu pen en papier is, of een iPad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten