Joep start met de vraag van wie de schilderijen op het scherm zijn. We zien Victorie Boogie Woogie en een compositie nummer van Mondriaan. Hij legt uit dat Mondriaan eerst figuratief schilderde en daarna op zoek naar ging naar balans in zijn composities en later in NY naar beweging onder invloed van boogiewoogie muziek. Op tafel liggen zwarte vierkante platen karton en staan bakjes met rechthoekige vormen in de primaire kleuren en wit. In tweetallen is de opdracht om hiermee binnen een minuut een balans te creëren zoals Mondriaan dat deed. Een aantal resultaten worden nagesproken aan de hand van de vraag hoe men geprobeerd heeft balans te verkrijgen en Joep benadrukt dat nabespreken een heel belangrijk deel is van een beeldende opdracht. We kunnen de resultaten van de andere groepen helaas niet zien. Daarna wordt als opdracht gesteld dat we beweging creëren met de rechthoekige vlakken op het karton. In de reflectie vertelt Joep dat een gekaderde opdracht leerlingen uitdaagt om met creatieve oplossingen te komen en dat dit in schril contrast staat met de uniforme paddestoelen die leerlingen maken bij een gemiddelde knutselopdracht op de basisschool. Vervolgens toont hij een beeld van een vroege Mondriaan, een boerderij in een herfstlandschap bij ondergaande zon. Hij vraagt ons het beeld te interpreteren aan de hand van een aantal typen kijkvragen die hij stelt: associatief, onderzoekend en aan de hand van beeldaspecten. Op de vraag of iemand beeldaspecten kan opnoemen, zoals die staan opgesteld in de kerndoelen voor kunstzinnige vorming, heeft niemand antwoord. Hij noemt vorm, kleur en compositie (wat overigens categorieën beeldaspecten zijn) en vertelt dat hij daar niet veel mee doet in het basisonderwijs, terwijl dat juist houvast biedt aan leerkrachten bij het opstellen van een lessenreeks met beeldende vorming opdrachten. Daarna toont hij een foto van een kunstwerk uit 2005 van een opgezette vos met een jagershoed, een loopstok, mitella en een ei onder z'n rechterpoot. De werkvorm bij het beeld is om nu zelf vragen op te stellen, zodat de leerling gerichter en in meer detail leert kijken en vervolgens met een eigen interpretatie kan komen. Ook vraagt hij wat een praktische vervolgopdracht zou kunnen zijn binnen de kunstzinnige vakken of disciplines. Hij doet suggesties voor een taalles, dramales en tekenopdracht. Als laatste haalt hij het model van 21CS aan en vraagt ons te kijken welke van de 7 vaardigheden aan bod zijn gekomen tijdens deze kunstzinnige lessen. Samenwerkend leren en sociale vaardigheden door het werken in tweetallen en groepjes, culturele vaardigheden bij de interpretatie van de kunstwerken, probleemoplossend vermogen bij de opdracht bij het zoeken naar balans en beweging enzovoort. Alleen de ICT-vaardigheden zijn niet aan bod gekomen en daarvoor doet hij de suggestie om de werken via social media te bespreken. Een zwak voorbeeld naar mijn mening, maar de boodschap komt over. Kunst is een belangrijk middel om te werken aan de 21CS en zou meer plaats moeten krijgen in het onderwijs in plaats van dat het wordt het gezien als iets waar geen tijd voor is ten behoeve van taal en rekenen.
woensdag 20 januari 2016
Op weg naar onderwijs in 2032 - Kees Vreugdenhil
Kees Vreugdenhil neemt bij de start/opening van de studiereis de zaal mee met een blik vooruit in de tijd, het jaar 2032. In zijn lezing zal hij ingaan op het effect van het gebruik van ICT op het brein. Vreugdenhil haakt in op de aangekondigde presentatie a.s. zaterdag van Platform2032. De presentatie zal het eindadvies zijn van het Platform aan staatssecretaris Sander Dekker
(Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). De samenleving is voortdurend in ontwikkeling. De ingrijpende en
structurele veranderingen hebben invloed op wat van burgers wordt
verwacht. Wat betekent dat voor het onderwijs? Het Platform
Onderwijs2032 boog zich over deze vraag en Vreugdenhil haakt aan met zijn blik op ICT en het brein.
Kees Vreugdenhil weet ons te verklappen dat er weinig nieuws onder de zon is. In deze presentatie daarom de highlights waar ons onderwijs zich op zou kunnen richten. De spreker legt zijn publiek de volgende adviezen voor voor:
• schaf vakken af en ga uit van cognitieve ontwikkeling
• hersenontwikkeling volgen, er zijn tal van onderzoeken die nieuwe inzichten op leren geven
• combineer de drie werkelijkheden (tastbare werkelijkheid, toegevoegde werkelijkheid, virtuele werkelijkheid)
• let op dat toegevoegde ICT niet een spelletje is, maar creëer hiermee de educatieve momenten, ja inderdaad, ICT is ook voor Vreugdenhil een middel tot leren en de attractiewaarde is altijd van korte duur en dient daarmee geen enkel doel
• 360 virtual reality is 360 graden leren, kortom met va is een breder beeld te creëren
• ervarend leren blijft en is geen trend die van het podium zal verdwijnen
Tijdens de presentie komen verschillende onderzoeken van het brein langs. Het belang tussen samenwerking van linker en rechter helft wordt benoemd. Op de stoelen liggen korte samenvattingen en geplastificeerde lijstjes om de toehoorders te herinneren aan de cognitieve niveaus tussen de 0 en 20 jaar. De periode waarin de hersenen zich volledig ontwikkelen. De papieren teksten lijken een tegengestelde metafoor van wat Vreugdenhil betoogd, benut de mogelijkheden van digitale middelen bij het leren.
Kees Vreugdenhil weet ons te verklappen dat er weinig nieuws onder de zon is. In deze presentatie daarom de highlights waar ons onderwijs zich op zou kunnen richten. De spreker legt zijn publiek de volgende adviezen voor voor:
• schaf vakken af en ga uit van cognitieve ontwikkeling
• hersenontwikkeling volgen, er zijn tal van onderzoeken die nieuwe inzichten op leren geven
• combineer de drie werkelijkheden (tastbare werkelijkheid, toegevoegde werkelijkheid, virtuele werkelijkheid)
• let op dat toegevoegde ICT niet een spelletje is, maar creëer hiermee de educatieve momenten, ja inderdaad, ICT is ook voor Vreugdenhil een middel tot leren en de attractiewaarde is altijd van korte duur en dient daarmee geen enkel doel
• 360 virtual reality is 360 graden leren, kortom met va is een breder beeld te creëren
• ervarend leren blijft en is geen trend die van het podium zal verdwijnen
Tijdens de presentie komen verschillende onderzoeken van het brein langs. Het belang tussen samenwerking van linker en rechter helft wordt benoemd. Op de stoelen liggen korte samenvattingen en geplastificeerde lijstjes om de toehoorders te herinneren aan de cognitieve niveaus tussen de 0 en 20 jaar. De periode waarin de hersenen zich volledig ontwikkelen. De papieren teksten lijken een tegengestelde metafoor van wat Vreugdenhil betoogd, benut de mogelijkheden van digitale middelen bij het leren.
Location: London, GB
dinsdag 19 januari 2016
World Class Learners (2) - Yong Zhao
Vanmiddag is de groep aan de slag gegaan met de 3 principes van het door Zhao genoemde alternatieve onderwijsparadigma: Autonomie (Wat), Productgericht onderwijs (Hoe) en Mondiale ondernemingen (Waar).
Autonomie
Dit principe gaat over de inspraak en keuzemogelijkheden van leerlingen op het onderwijs dat ze genieten. Daarbij is het belangrijk dat leerlingen zelfvertrouwen hebben door verantwoordelijkheid te krijgen. Leerlingen en docenten kijken samen kritisch naar welke problemen opgelost moeten worden in plaats van antwoorden te geven. Elke leerling volgt een unieke route. De groep ging met elkaar in discussie in hoeverre dit al in de scholen gebeurt en zo niet, hoe dit meer zou kunnen. Als voorbeeld werd genoemd dat een maand door de leerkracht ingevuld wordt en vervolgens een maand bepaald wordt door de leerlingen. Dit vereist een beargumenteerde keuze en daarmee verantwoordelijkheid van de leerlingen.
Productgericht onderwijs
Zhao toonde een filmpje van Austin’s Butterfly: https://www.youtube.com/watch?v=hqh1MRWZjms om daarmee te laten zien dat je in een leerproces niet genoegen moet nemen met een eerste product. Leerlingen ondergaan een leerproces waarbij een growth mindset (Carol Dweck) van belang is. Het werken aan authentieke producten is belangrijk. Authentiek betekent ook betekenisvolle producten, die waardevol zijn voor iemand.
Voorbeeld van een school die het curriculum en het geven van cijfers compleet overboord heeft gedaan is de NuVu in Boston: cambridge.nuvustudio.com
Een voorbeeld uit de groep was een crowdfunding project voor ziekenhuisbehandeling in de Verenigde Staten van een jongetje uit de buurt. Na 4 jaar is dit project nog steeds betekenisvol voor de betrokken leerlingen.
Zhao verwijst naar artikel Why Preschool Shouldn't Be Like School. Als je kinderen te snel gaat onderwijzen, geef je antwoorden en haal je creativiteit bij kind weg (onderzoek van universiteit Berkeley). Kinderen willen verwachtingen van volwassenen behagen. Dus hoe strakker de instructie en gekaderd de vraag, hoe minder creativiteit ontwikkeld wordt. En ook hoe minder ze leren.
Mondiale ondernemingen
De maatschappij is geglobaliseerd, dit biedt kansen en mogelijkheden. Men moet beseffen dat je op 3 niveaus mondiale partners nodig hebt, te weten als bron, publiek en buur. Scholen zouden ook gebruik moeten maken van de globalisering en leerlingen uitdagen mondiale ondernemers te zijn.
World class learners - Yong Zhao
Never send a human to do a machine's job.
Professor Yong Zhao is bekend van zijn boek 'world class learners'. Hij begint zijn presentatie met een blik terug in de tijd. En nu zijn we in de tweede 'machine age'. En een wereldwijde economie, de wereld is plat. In de hele wereld zien we jeugdwerkloosheid als grote crisis. Jeugd raakt werk kwijt aan machines en aan wereldwijd goedkoper werk.
Centrale vraag: Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat banen voor jouw kinderen niet vervangen worden door machines/ worden geoutsourced? Hoe kun je zorgen dat jouw leerlingen een meerwaarde hebben?
Diversiteit
Zo wordt het onderwijs op dit moment ingericht: trechter van alle individuen naar voorgeschreven uitkomsten.
Wij leggen als scholen en docenten aan de leerlingen op wat ze moeten leren. Maar eigenlijk leiden we ze op tot 'niet zo goede robots'.
We zijn allemaal individueel, bijvoorbeeld 16 human motivators (Dr. Steven Reiss) en meervoudige intelligenties (Gardner). Iedereen kan leren, maar hoe veel kun je leren? Ben je niet zo sportief en je coördinatie is ook niet super, dan zul je niet een topsporter worden. Best goed in sporten, maar geen nieuwe Ronaldo.
Welke kansen hebben we dan in het onderwijs? Gebruik maken van die diversiteit!
We zijn nu in the age of abundance, overvloed. Tegenover the age of neccessity, noodzakelijkheden. Het meeste wat je nu gebruikt is wat je wil, niet omdat het nodig is. Dat maakt dat we heel veel keuzes en diversiteit hebben. Elk talent is waardevol! Daarvoor moeten we talenten herdefiniëren, dyslecten bijvoorbeeld zijn visueel heel erg goed. Wil je dit kind dwingen om meer te lezen of wil je hem helpen om een betere kunstenaar te worden.
If Kim Kardashian can be valuable everyone can be valuable. :)
Onze creativiteit lijkt af te nemen naarmate we volwassener worden. Je wilt leerlingen juist leren om uniek en creatief te zijn. Iedereen wordt geboren met creativiteit. Daarom zijn we ook een beetje slechte robots ;) het besef van je eigen growth mindset (Carol Dweck) is hierbij heel belangrijk.
Ondernemerschap
De derde les die je zou moeten leren is het creëeren van banen. Ondernemerschap; hoe kun je relevant zijn in het leven van anderen? Hoe kun je dat leren?
Wat: autonomie, waar: global campus, hoe: product georiënteerd leren.
Website www.edcorp.org waar leerlingen een soort bedrijf kunnen starten. Dan moeten ze alles doen, van productontwikkeling tot geld bijhouden tot reclame maken tot design.
School verandert hiermee van het repareren van leerlingen tot het versterken van hun talenten.
Vraag jezelf eens af: geef je je leerlingen een stem in de school? Geef je je leerlingen keuzes? Maken je leerlingen authentieke producten? Werken je leerlingen samen op basis van hun sterke kanten?
Meer lezen op http://zhaolearning.com. En bij onze volgende blogpost over world class learners.
maandag 4 januari 2016
Voorpret voor de BETT - stands om even langs te gaan
So much to see, so much to do! Ik heb dit jaar een goed voornemen: voorbereid naar de bett beurs. Eerder zocht ik al leuke sprekers uit en nu ook een aantal interessante stands op een rijtje. Verre van compleet en ik zal ook zeker verder rondkijken :) Heb jij nog tips/ideeën/onderwerpen waar ik me in kan verdiepen?
dinsdag 22 december 2015
Voorpret voor de BETT - uitzoeken leuke sprekers
Elke keer als ik op de BETT beurs rondloop, raak ik een
beetje overweldigd door alles wat er te zien en doen is. Hoe kies je als je gewoon inspiratie wil opdoen?
Dit jaar doe ik het anders; ik heb vandaag al een paar uur
zitten neuzen op de site. Op zoek naar leuke sprekers en interessante
exhibitors. Er is vooral erg véél om uit te kiezen. Zes interessante
sessies op vrijdag:
maandag 2 februari 2015
Schoolbezoek: Bowes Primary school
Vrijdagochtend bezochten we met een grote groep deelnemers Bowes Primary School in Londen. Deze 'Apple-school' is een basisschool die gebruik maakt van, jawel, Apple producten. Maar het meest in het oog springend is hoe zij hun curriculum vormgeven. Ze gebruiken een benadering die 'The Learning Journey' heet.
Abonneren op:
Posts (Atom)